to top

Πότε να ξεκινήσει το παιδί μου ξένη γλώσσα

       Η γνώση μιας τουλάχιστον ξένης γλώσσας είναι πλέον απαραίτητη και αρκετοί είναι οι γονείς που αναρωτιούνται πια είναι η κατάλληλη ηλικία για να αρχίσει το παιδί τους την εκμάθηση της. Δηλαδή, μπορεί ένα παιδί προσχολικής ηλικίας να μαθαίνει μια ξένη γλώσσα παράλληλα με τη μητρική του? Φυσικά και μπορεί λένε οι ειδικοί και αυτό αποδεικνύεται εάν παρατηρήσουμε τα παιδιά με αλλοδαπό τον έναν από τους δύο γονείς που μιλούν την ξένη γλώσσα μαζί του και ελληνικά με όλους τους άλλους.
Κατά την προσχολική ηλικία η απόφαση για μία ξένη γλώσσα θα πρέπει να γίνει με γνώμονα το τι αρέσει στο παιδί, εάν μπορεί να τα καταφέρει και να αντεπεξέλθει χωρίς να φορτωθεί ψυχολογικά και να δυσφορήσει. Σε καμία περίπτωση η απόφαση αυτή δεν πρέπει να βασίζεται στο τι κάνει ο περίγυρος και τι αποφασίζουν οι άλλοι γονείς για τα παιδιά τους. Άλλωστε, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας χρησιμοποιούν τις αισθήσεις τους, δηλαδή ακούνε, βλέπουν, μιμούνται, οπότε ο συνδυασμός παιχνιδιού και βιωματικής εκπαίδευσης ενδείκνυται για την ηλικία αυτή. Μέσα από τραγουδάκια, ποιήματα, διαδραστικά παιχνίδια και κουβεντούλα, δηλαδή μέσω του συναισθήματος και των αισθήσεων μαθαίνουν την ξένη γλώσσα. Σε καμία περίπτωση δε μιλάμε για μαθήματα ξένης γλώσσας στην προσχολική ηλικία.

Εάν το παιδί δεν έχει έρθει μέχρι την ηλικία της Α΄ Δημοτικού σε επαφή με την ξένη γλώσσα τότε καλό είναι να λάβουμε υπόψη ότι θα πρέπει να έχει εμπεδώσει τα αρχικά στάδια εκμάθησης της μητρικής του γλώσσας, δηλαδή να γνωρίζει καλά γραφή και ανάγνωση και μετά να ξεκινήσει την εκμάθηση μιας άλλης γλώσσας. Αυτό συνήθως συμβαίνει μετά την Β΄ Δημοτικού. Φυσικά και πάλι θα πρέπει να λάβουμε υπόψη την προσωπικότητα του παιδιού, τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες του και να το βοηθήσουμε να δει την ξένη γλώσσα ως ευχάριστη απασχόληση κι όχι ως πιεστική και αγχωτική διαδικασία.

Σε κάθε περίπτωση, προσχολικής ή σχολικής ηλικίας, θεωρώ ότι μεγάλη βαρύτητα θα πρέπει να δώσουμε πρώτα στην προσωπικότητα του δασκάλου και μετά στις γνώσεις του. Κι αυτό γιατί είναι η στιγμή που το παιδί θα χτίσει τις βάσεις για την εκμάθηση της ξένης γλώσσας και αν αισθάνεται καλά όταν βρίσκεται με τον δάσκαλό του τότε η επικοινωνία μαζί του στην ξένη γλώσσα θα έρθει πιο φυσικά και αβίαστα, θα είναι μια όμορφη διαδικασία που θα βοηθήσει το παιδί να νιώσει ότι κάτι καινούργιο “ανοίγεται” μπροστά του.

Εξάλλου η επαφή με μια ξένη γλώσσα, εκτός από επένδυση για το επαγγελματικό μέλλον του παιδιού, είναι και ένα παράθυρο σε έναν άλλο πολιτισμό που μακροπρόθεσμα θα το βοηθήσει να αποκτήσει διευρυμένους ορίζοντες και έναν ευέλικτο τρόπο σκέψης.

Αλήθεια τα δικά σας παιδιά πότε ξεκίνησαν μία ξένη γλώσσα?

Για να είμαστε σε επαφή, μη ξεχάσετε να κάνετε like στη σελίδα του My Little World  ή συμπληρώστε το e-mail σας στην αρχική σελίδα του blog.

Δείτε επίσης

Το παραπάνω άρθρο μου πρωτο-δημοσιεύτηκε στο διαδικτυακό περιοδικό Familives.

Πηγή φώτο:  https://stocksnap.io/photo/Q5FJUK9OFH

Sotiria

Καλώς ήρθατε στο blog μου! Είμαι η Σωτηρία, μαμά της Ελένης (7 ετών) και της Έλλης (4,5 ετών) και σύζυγος του Δημήτρη. Μαζί σας μοιράζομαι στιγμές, σκέψεις, δημιουργίες! Σας ευχαριστώ που επισκεφτήκατε το blog μου και για το σχόλιό σας!

  • Kathy

    Τα δικά μου έκαναν αγγλικά στο δημόσιο σχολείο στην α’ και β’ δημοτικού υπό μορφή παιχνιδιού κυρίως. Μετά στην γ’ που ξεκίνησαν τα αγγλικά ως μάθημα στο σχολείο ξεκινήσαμε και τα αγγλικά στο σπίτι. Δεν το μετάνιωσα που δεν τα πήγα νωρίτερα. Αν μάλιστα δεν ξεκινούσαν στην γ’ στο σχολείο ίσως να τα άφηνα για την επόμενη χρονιά αλλά έπρεπε να συμβαδίσουν με το σχολείο το οποίο μάλιστα ξεκινάει με γρήγορους ρυθμούς.

    September 1, 2017 at 10:57 am Reply
  • Χριστιανα

    Πφφφ είναι κάτι που με αγχώνει… Η δικιά μου είναι δίγλωσση και για να λυθεί η γλώσσα της στα νήπια ξεκινήσαμε υπό μορφή παιχνιδιού αλλά στο τρίτο μάθημα έδιωξε την δασκάλα οπότε το άφησα… Φέτος που έκανε αγγλικά στην πρώτη δημοτικού είπα θα μπερδευτεί αλλά δεν είναι έτσι… Ξεχωρίζει τα αγγλικά από τα γερμανικά ( δεύτερη μητρικη) και σκέφτομαι απλά του χρόνου στην τρίτη να κάνουμε αγγλικά και πέμπτη να φορτσαρουμε τα γερμανικά μπας και μπει γυμνάσιο στο γερμανικό… Από κει και πέρα βλέπουμε και κάνουμε… Ανάλογα το θα θέλει κι αυτή..

    September 1, 2017 at 2:23 pm Reply
  • Mia

    Μιας και δεν έχω τέκνα, θα σου μιλ΄ήσω για μένα. Έκανα αγγλικά στο νηπιαγωγείο και στην α΄΄ δημοτικού. Στη β΄ δημοτικού ο πατέρας μου με έγραψε σε φροντιστήριο αγγλικών και ξεκίνησα από την πρώτη κανονική χωρίς να πάω στις προκαταρκτικές τάξεις. Πήρα το lower στη β΄ γυμνασίου και το proficiency στη β΄ λυκείου. Θεωρώ ότι τα παιδιά όσο μικρότερα τόσο πιο εύκολα μαθαίνουν τις γλώσσες. Το μυαλό τους είναι σαν σφουγγάρι και απορροφούν τα πάντα! Σε φιλώ, φίλη μου!

    September 3, 2017 at 9:23 pm Reply
  • Tante Kiki

    Το παιδικό μυαλουδάκι είναι πολύ “απορροφητικό” και τα μικρά δεν μπερδεύονται ούτε κουράζονται αρκεί να ξέρει ο καθηγητής τον τρόπο για να τους φέρει σε επαφή με την ξένη γλώσσα και να τους μάθει όσα πρέπει και όταν πρέπει. Αν όχι από το νηπιαγωγείο σίγουρα από την Α δημοτικού μπορούν να πάνε για ξένη γλώσσα και το λέω σαν καθηγήτρια γαλλικών που είχε πολλά παιδιά αυτής της ηλικίας. Ωστόσο, σ’ αυτή την ηλικία τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν την ξένη γλώσσα μέσα από παιχνίδια, τραγούδια, παραμύθια και όχι με πίεση για να αγαπήσουν την διαδικασία!
    Φιλιά!

    September 5, 2017 at 12:31 am Reply
  • ΕΛΕΝΗ

    Βασικά θεωρώ πως το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τις δικές του ανάγκες. Υπάρχουν παιδιά ας πούμε που τους αρέσει να μαθαίνουν και θέλουν συνέχεια καινούρια πράγματα. Όπως υπάρχουν και παιδιά που αγαπούν ιδιαίτερα τις ξένες γλώσσες. Υπάρχουν όμως και παιδιά που βαριούνται το απαιτητικό σχολείο και δε θέλουν να κάνουν επιπλέον πράγματα ή δε μπορούν λόγω μαθησιακών δυσκολιών. Οπότε καλό θα είναι κάθε γονιός να κοιτάζει το παιδί του. Όχι ότι είναι κακές οι έρευνες κτλ αλλά κα΄θε παιδί πρέπει να αντιμετωπίζεται διαφορετικά. Γιατί αν το παιδί δεν “τραβάει” ή απλά δε θέλει αυτή η διαδικασία θα είναι δύσκολη και δε θα έχει αποτελέσματα.
    Εγώ ας πούμε δεν έχω ξεκινήσει κανένα από τα παιδιά μου αγγλικά. Ο μεγάλος θα πάει τρίτη δημοτικού αλλά έχει ένα θέμα με τον τρόπο που μαθαίνει στο σχολείο. Δε θέλω να τον βάλω σε διαδικασία να μάθει μια ξένη γλώσσα ενώ έχει προβλήματα με τη δική του γλώσσα. Ο δεύτερος μου γιος θα πάει δευτέρα δημοτικού, είναι πολύ καλός αλλά δε θέλει επιπλέον διάβασμα. Οπότε τους αφήνω και τους δυο για φέτος και βλέπουμε του χρόνου.
    Τα παιδιά έχουν να αντιμετωπίσουν ήδη ένα απαιτητικό σχολείο, οπότε αν κι αυτά δε θέλουν ή δε μπορούν καλό θα ήταν να μην τα πιέζουμε… αυτή είναι γενικά η γνώμη μου.

    Τα φιλιά μου Σωτηράκο!!! έχεις δίκιο πάντως να προβληματίζεσαι…!

    September 7, 2017 at 1:02 am Reply
  • Λαμπρινή

    Επεσα τυχαία σ΄το ποστ και θα μοιραστω την εμπειρία μου μαζί σου . Εμεις ζούμε στην Γερμανια αρα ήδη τα παιδια μου μεγαλώνουν με 2 μητρικές γλωσσες . Τα αγγλικά αρχισαν να ενδιαφέρουν την μικρή μου γυρω στα 4-5 με ρωταγε πως λενε το ενα και το αλλο . Στην πρωτη δημοτικού ξεκινησαν στο σχολείο , τραγουδακια κλπ . Τωρα πηγαινει Τετάρτη φέτος και κανουν προτασούλες “μιλάνε” λιγο περισσοτερο στην τάξη . Αρχισε να ενδιαφέρεται και για την ποπ μουσική οποτε μαθαινει και απο εκει (οπως μαθαμε και μεις ) απο τους στιχους .
    Δεν ειναι διαδεδομένο εδω και δεν προκειτε και γω να παω τα παιδια εξωσχολικά να μαθουν ξενες γλώσσες . Θα μαθουν οτι μαθουν στο σχολειο (στο γυμνασιο κανουν 2 και 3 ξενες γλώσσες ) και αν καποια απο αυτες τα ενδιαφέρει περισσοτερο με ταχύρυθμα μαθηματα 1 χρονου ή ακομα καλύτερα με προγραμματα ανταλλαγης μαθητων θα πανε στην χωρα που τα ενδιαφέρει για καποιο διαστημα και θα την μιλήσουν μαθουν .
    Ετσι θα κανει η κορη της φιλης μου , ειναι στα 17 τωρα , τον χειμωνα φευγει για 4 μηνες στην Γλασκώβη . Οτι εμαθε το εμαθε στο σχολειο και μονη της , διαβάζει αγγλική λογοτεχ΄νία στο πρωτοτυπο στον ελευθερο χρονο της .

    Ατελειωτα χρονια στα φροντηστηρια με τον ερμο γονιο και το ταλαιπωρημένο παιδι να τρεχουν να τα προλάβουν ολα και να μην μιλήσω για το οικονομικό μερος του θεματος . Ειμαι “τυχερή” που ζω σε μια χωρα που δεν σε βαζει σε αυτο τον τροπο σκεψης (φροντιστηρια κλπ) αλλα νομιζω οτι και στην Ελλαδα να ημουν θα ενεργουσα ακριβως ετσι . Ειμαι ενα παιδι που περασα στις πανελληνιες (τοοοοτε στις δεσμες ) χωρις 1 ωρα φροντιστηριο .

    September 19, 2017 at 9:59 pm Reply

Leave a Comment

})(jQuery)