Ο εγκέφαλος των παιδιών δεν είναι φτιαγμένος να γράφει και να διαβάζει!

ο-εγκέφαλος-των-παιδιών

Ο εγκέφαλος των παιδιών δεν είναι φτιαγμένος για να γράφει και να διαβάζει! Σε όποια θεωρία και αν πιστεύουμε για την προέλευση του ανθρώπου, ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν είναι γενετικά σχεδιασμένος να γράφει και να διαβάζει. Η λειτουργία του εγκεφάλου, ως μέρος του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος είναι να ρυθμίζει τις περισσότερες λειτουργίες του σώματος και του μυαλού.

ο-εγκέφαλος-των-παιδιών

Ξεκινώντας από τις ζωτικές λειτουργίες, όπως η αναπνοή ή ο καρδιακός ρυθμός, περνώντας σε πιο βασικές λειτουργίες, όπως ο ύπνος, η πείνα ή το ένστικτο, μέχρι και ανώτερες λειτουργίες, όπως η σκέψη, η μνήμη ή η ομιλία. Όταν μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή ο εγκέφαλός μας αναδιαρθρώνεται και δημιουργεί ειδικές συνδέσεις των νευρώνων, ώστε να είναι σε θέση να κατανοεί και να σχηματίζει τα γραπτά σύμβολα.

Ο εγκέφαλος των παιδιών δεν είναι φτιαγμένος να γράφει και να διαβάζει!

Σκεφτείτε λοιπόν τα μικρά παιδιά και τις απαιτήσεις που έχουμε από αυτά! Η κατάκτηση της ομιλίας (πραγματολογία, σημασιολογία, μορφολογία, φωνολογία, σύνταξη και καθαρή άρθρωση) χρειάζεται 4 χρόνια κατά μέσο όρο. Ενώ η κατάκτηση της ανάγνωσης και της γραφής επιβάλλεται σε 4 μήνες.

Όταν ο προφορικός λόγος που είναι και στις ανώτερες λειτουργίες του εγκεφάλου χρειάζεται 4 χρόνια περίπου για να κατακτηθεί, είναι άραγε εφικτό ο γραπτός λόγος, που δεν είναι καν ο ανθρώπινος εγκέφαλος γενετικά σχεδιασμένος, να κατακτηθεί σε μόλις 4 μήνες; Για την ομαλή λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος η διδασκαλία έχει στο επίκεντρο το μάθημα και το ρυθμό του μέσου μαθητή. Παραβλέποντας συχνά τις εκπαιδευτικές ανάγκες των χαρισματικών μαθητών και των μαθητών με δυσκολίες.

ο-εγκέφαλος-των-παιδιών

Κάθε παιδί έχει τον δικό του μοναδικό τρόπο και ρυθμό στη μάθηση

Κάθε παιδί έχει το δικό του μοναδικό τρόπο και ρυθμό στη μάθηση. Η πίεση που δέχονται τα παιδιά για να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους είναι πολλές φορές μεγαλύτερη από αυτή που μπορούν να διαχειριστούν. Δε χρειάζεται λοιπόν να τα πιέζουμε και εμείς παραπάνω. Δεν πειράζει αν δε μάθουν με την πρώτη προσπάθεια πως «τ+α=τα», ας το μάθουν με την πέμπτη προσπάθεια.

Δεν πειράζει αν δεν μάθουν αμέσως πως όλα τα ρήματα που λήγουν σε -i γράφονται με –ει. Δεν πειράζει αν δε μαθαίνουν 20 νέες λέξεις στα αγγλικά μέσα σε μια βδομάδα. Δεν πειράζει αν ως το τέλος της χρονιάς δεν έχουν μάθει 100 πράγματα αλλά έχουν μάθει 70 ή 50 ή 20. Σημασία έχει να δείχνουμε στα παιδιά μας πως τα αγαπάμε, τα στηρίζουμε και σεβόμαστε το ρυθμό τους!

ο-εγκέφαλος-των-παιδιών

Ας βοηθήσουμε τα παιδιά να αγαπήσουν την ανάγνωση και τη γραφή!

Όπως ήδη είπαμε ο εγκέφαλος των παιδιών δεν είναι φτιαγμένος για να γράφει και να διαβάζει. Ωστόσο, η επινόηση της γραφής πριν από χιλιάδες χρόνια συνέβαλε καθοριστικά στη νοητική εξέλιξη του ανθρώπινου είδους. Το αλφάβητο ίσως είναι η σπουδαιότερη επινόηση του ανθρώπου.

Ας μην είμαστε η αιτία που τα παιδιά μας και οι μαθητές μας μισήσουν την ανάγνωση και τη γραφή με τις υπερβολικές για την ηλικία τους απαιτήσεις.

            «Τρία περίπου χρόνια αφιερωμένα στην ανάγνωση και τη γραφή είναι ένα καλό διάστημα για έναν μαθητή. Κανένας μαθητής και κανένας γονιός και κανένας δάσκαλος δε θα πρέπει να αυξάνει ή να μειώνει αυτή την περίοδο ωθούμενος από κάποια συμπάθεια ή απέχθεια. Φυσικά θα πρέπει να συνεχίσουν να μελετούν οι μαθητές τα γράμματα μέχρις ότου μπορούν να γράφουν και να διαβάζουν ικανοποιητικά. Αλλά δεν πρέπει να επιδιώκεται η τέλεια, ταχύτατη και ολοκληρωμένη επιτέλεση στις περιπτώσεις εκείνες όπου η φυσική πρόοδος του μαθητή εντός του προδιαγραμμένου χρόνου υπήρξε πιο αργή.»

                                                                                                       Πλάτωνας

Γράφει η κα Ξένια Ουσάκοβα, πτυχιούχος λογοθεραπεύτρια και συγγραφέας του βιβλίου «Τα πάντα για τη φωνολογική ενημερότητα – συλλαβική επίγνωση»Περισσότερα για την κα Ξένια Ουσάκοβα θα βρείτε στο www.the-pandas.gr (εδώ) στο Instagram (εδώ) και στο Facebook (εδώ).

Για να είμαστε σε επαφή, γραφτείτε στο newletter (κλικ εδώ), ακολουθήστε με στο Instagram (κλικ εδώ) και στο Facebook (κλικ εδώ).

Δείτε επίσης

Πως να διδάξω τους αριθμούς στο παιδί μου

Πως να διδάξω τους αριθμούς

.

Πότε θα μιλήσει το παιδί μου και τι πρέπει να κάνω

Πότε θα μιλήσει το παιδί μου

.

Μαμά φοβάμαι το σκοτάδι – πώς το αντιμετωπίζω

Μαμά φοβάμαι το σκοτάδι

.

Photos via Pixabay.com

My Little World

Καλώς ήρθατε στο blog μου! Είμαι η Σωτηρία, μαμά της Ελένης και της Έλλης και σύζυγος του Δημήτρη. Μαζί σας μοιράζομαι στιγμές, σκέψεις, δημιουργίες! Σας ευχαριστώ που επισκεφτήκατε το blog μου. Θα χαρώ να διαβάσω τα σχόλιά σας!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Γεια σας, είμαι η Σωτηρία και σας καλωσορίζω στο My Little World. Το επάγγελμά μου είναι Οικονομολόγος, με πτυχίο στη Διοίκηση και Master στα εφαρμοσμένα Χρηματοοικονομικά. Αγαπώ πολύ την επικοινωνία, την καλή παρέα, τα ταξίδια, τις χειροτεχνίες.

Διαβάστε περισσότερα...

Facebook | Instagram | Pinterest

ΑΡΧΕΙΟ
ΣΑΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ

the-pandas.gr

familives

Newsletter
ΕΓΓΡΑΦΗ

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Μείνετε ενημερωμένοι λαμβάνοντας όλα τα άρθρα μας στο email σας.
close-link