Συνέντευξη με τον ηθοποιό Μάριο Αθανασίου για το Safer Internet for kids.
Το θέμα του διαδικτύου και η ασφαλής χρήση του από τα παιδιά και τους εφήβους απασχολεί όλους τους γονείς. Πλέον η ενασχόληση των παιδιών με το Ίντερνετ και τα κοινωνικά δίκτυα ξεκινάει από ολοένα και μικρότερες ηλικίες, γεγονός αντιστρόφως ανάλογο με την ωριμότητα των παιδιών.
Τα παιδιά χρειάζεται να είναι ενημερωμένα σχετικά με την ασφαλή χρήση του Ίντερνετ και τη χρήση των κοινωνικών δικτύων. Αλλά και για τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο διαδίκτυο. Όμως, και οι γονείς χρειάζεται να είναι οι ίδιοι ενημερωμένοι και να γνωρίζουν που μπορούν να απευθυνθούν για έγκυρη σχετική πληροφόρηση.
Συνέντευξή με τον ηθοποιό Μάριο Αθανασίου
Με αφορμή λοιπόν την έναρξη του σχολικού έτους το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου (Safer Internet for Kids) και ο γνωστός ηθοποιός Μάριος Αθανασίου μας ενημερώνουν για το πως μπορούν τα παιδιά να μάθουν να πλοηγούνται με ασφάλεια στο διαδίκτυο.
Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου (Safer Internet for Kids)
Τo Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου (Safer Internet for Kids) παρέχει ενημέρωση, βοήθεια και υποστήριξη στους μικρούς και μεγάλους χρήστες του διαδικτύου με την ανάπτυξη τριών διακριτών δράσεων:
.
Ιστοσελίδα
- Μέσω της ιστοσελίδας SaferInternet4Kids.gr μπορεί κανείς να ενημερωθεί και να αντλήσει υλικό σχετικό με την ασφαλή χρήση του Ίντερνετ και τη χρήση των κοινωνικών δικτύων. Με το υλικό αυτό μπορεί με τη σειρά του να ενημερώσει διαδραστικά παιδιά και νέους κάθε ηλικίας. Το ενημερωτικό αυτό portal απευθύνεται τόσο σε γονείς και εκπαιδευτικούς, όσο και σε εφήβους και παιδιά. Περιλαμβάνει κατάλληλο πολυμεσικό υλικό το οποίο είναι εγκεκριμένο από το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων με Αρ. Πρωτ.: Φ.2.1/ΠΜ/ 177197/Δ7.
Συμβουλευτική γραμμή Βοήθειας Help-line
- Μέσω της συμβουλευτικής γραμμής Βοήθειας Ηelp-line (διαθέσιμη τηλεφωνικά στο 210-6007686 και μέσω του ιστοχώρου www.help-line.gr). Εξειδικευμένοι ψυχολόγοι παρέχουν υποστήριξη και συμβουλές για εξειδικευμένα θέματα. Για παράδειγμα, την υπερβολική ενασχόληση στο διαδίκτυο, τον διαδικτυακό εκφοβισμό, την έκθεση σε ακατάλληλο περιεχόμενο. Καθώς και άλλους προβληματισμούς σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των διαδικτυακών παιχνιδιών.
Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών
- Μέσω της Ανοιχτής Γραμμής Καταγγελιών για το παράνομο περιεχόμενο του διαδικτύου SafeLine (http://www.safeline.gr/). Η γραμμή αυτή δέχεται καταγγελίες για παιδική κακοποίηση και παράνομη χρήση του διαδικτύου. Επίσης, συνεργάζεται τόσο με την Ελληνική αστυνομία όσο και με την INTERPOL μέσω του Ευρωπαϊκού οργανισμού INHOPE. H SafeLine είναι δηλαδή ένα κομμάτι ενός μεγάλου παζλ. Κι αυτό γιατί η καταπολέμηση του παράνομου περιεχομένου του Ίντερνετ είναι υπόθεση παγκόσμιας κλίμακας και δεν περιορίζεται από εθνικά σύνορα. (Πηγή https://saferinternet4kids.gr/).
Συνέντευξη με τον ηθοποιό Μάριο Αθανασίου για το Safer Internet for kids
Ο γνωστός κι αγαπημένος ηθοποιός Μάριος Αθανασίου ως πρεσβευτής του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου (Safer Internet for Kids) και ως γονιός, είναι δίπλα στα παιδιά και δίνει το δικό του στίγμα. Πάμε να μάθουμε τις απόψεις του!
1) Ποιοι νομίζετε ότι είναι οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν τα νέα παιδιά κατά την ενασχόλησή τους με το διαδίκτυο;
Ο χώρος του διαδικτύου είναι τεράστιος και ουστιαστικά είναι μια περιοχή άγνωστη ακόμα και για εμάς που είμαστε ενήλικες. Οι κίνδυνοι βρίσκονται κυριώς στις λάθος πληροφορίες και στις λάθος εικονες. Τα ερεθίσματα δεν είναι αυτά που εμείς σαν γονείς ή σαν εκπαιδευτικοί θα θέλαμε να δείξουμε στα παιδιά μας. Επίσης, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα το παιδί να αποκτήσει μία στρεβλή εικόνα για το κόσμο. Ή να λαμβάνει μηνύματα τα οποία δεν είναι κατάλληλα για την ηλικία του και δεν μπορεί να τα επεξεργαστεί. Θέματα που έχουν να κάνουν με τη βία, τον τρόπο ομιλίας, τον τρόπο συμπεριφοράς, τις κοινωνικές και ερωτικές συμπεριφορές. Όλα αυτά είναι παγίδες που δεν μπορούν να τις ελέγξουν οι γονείς.
2) Πιστεύετε ότι η καθολική απαγόρευση της χρήσης του Ίντερνετ είναι η λύση για την ασφάλεια των παιδιών σε σχέση με το διαδίκτυο;
Όχι, σε καμία περίπτωση! Το Ίντερνετ είναι ένα κομμάτι αναπόσπαστο στην καθημερινότητά μας κι όσο μεγαλώνουν τα παιδιά θα χρειάζεται να το χρησιμοποιούν όλο και πιο πολύ. Απλά θα πρέπει να μάθουν να το χρησιμοποιούν σωστά.
3) Τι μπορεί να κάνει κάθε γονιός προεφήβου ή εφήβου για να προστατέψει το παιδί του από τους κινδύνους του διαδικτύου;
Οι γονείς συχνά χρησιμοποιούν το διαδίκτυο σαν μία λύση για να “ξεκλέψουν” οι ίδιοι λίγο ελεύθερο χρόνο (βάζω και τον εαυτό μου μέσα). Στην πραγματικότητα το παιδί έχει ανάγκη την επαφή με το γονιό και θέλει να κάνει πράγματα μαζί του. Δεν έχει ανάγκη το διαδίκτυο. Εμείς όμως το μαθαίνουμε έτσι και μετά προσπαθούμε να λύσουμε τα προβλήματα που οι ίδιοι έχουμε προκαλέσει.
Ωστόσο, από τη στιγμή που το διαδίκτυο έχει γίνει κομμάτι της καθημερινότητας μας, ίσως θα μπορούσε να υπάρχει από την πλευρά του γονιού μια παρακολούθηση ή καλύτερα συμμετοχή του ιδίου στο διαδίκτυο. Έτσι, θα υπάρχει ένα μερικός έλεγχος και θα μπορούν να συζητήσουν παρέα τι είναι αυτό που βλέπει το παιδί και τι του προκαλεί. Ώστε να βοηθήσει το παιδί (κυρίως τους έφηβους) να μοιράζουν καλύτερα την ιντερνετική ζωή με την κανονική ζωή.
Safer Internet for Kids
4) Ποια τα οφέλη του παιδιού από την επαφή του με το διαδίκτυο;
Το διαδίκτυο προσφέρει στα παιδιά περισσότερα ερεθίσματα και περισσότερη επιφανειακή επαφή με τη γνώση. Και λέω επιφανειακή γιατί ποτέ δεν είναι ουσιαστική. Αλλά τουλάχιστον το παιδί σήμερα έχει τη δυνατότητα να δει κάτι που για εμάς ήταν πολύ δύσκολο να το δούμε. Δηλαδή μπορεί να έρθει σε επαφή με πράγματα που δεν θα ήταν εύκολο να τα βρει πχ μέσα στο σπίτι του.
5) Τι κανόνες πιστεύετε ότι πρέπει να βάζουν οι γονείς στα παιδιά τους για το Ιντερνετ και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Και τι κανόνες βάζετε εσείς σαν γονιός;
Είναι πάρα πολύ δύσκολη η απάντηση! Το άγχος όλων των γονιών είναι με ποιους μιλάει το παιδί τους στο διαδίκτυο και τι του λένε. Εντελώς φιλολογικά θα πω πως οτιδήποτε θα επέτρεπες στο παιδί σου να δει στην τηλεόραση ή οτιδήποτε θα έλεγες στο παιδί σου να προσέχει και να κάνει όταν θα βγει έξω με μια παρέα, το ίδιο ισχύει και για το διαδίκτυο. Αρχικά, να μιλήσεις στο παιδί και να του εξηγήσεις ώστε να μπορείς να το “παρακολουθείς” και να το προστατεύεις. Να γνωρίζεις όσο είναι εφικτό σε ποιους χώρους κινείται, που “σερφάρει”, τι βλέπει, με ποιους μιλάει. Και φυσικά να αποφύγεις οποιαδήποτε κατάσταση απάτης ή εκφοβισμού του παιδιού.
.
6) Τι διέξοδο μπορεί να έχουν τα παιδιά και οι νέοι για να μην είναι “κολλημένοι” στις οθόνες;
Νομίζω ότι το μόνο που χρειάζεται είναι η πραγματική και ουσιαστική επαφή με τα παιδιά μας. Όχι απλά να τους λέμε μην το κάνετε, αλλά να τους προτείνουμε τι μπορούν να κάνουν. Τα παιδιά αυτό που διεκδικούν είναι είναι το χώρο και το χρόνο από εμάς. Όταν εμείς αυτόν τον χώρο και το χρόνο τα έχουμε κλειστά, ψάχνουν άλλους τρόπους. Ακόμα και ο αθλητισμός ή η επαφή με τις τέχνες που είναι και τα δύο σημαντικά, εξακολουθούν να είναι δύο δραστηριότητες που δεν εμπεριέχουν εμάς. Έτσι μόλις τα παιδιά επιστρέψουν στο σπίτι θα ασχοληθούν πάλι με τις οθόνες. Οπότε χρειάζεται να βάλουμε στην καθημερινότητά μας την δική μας ενασχόληση και πραγματική επαφή με τα παιδιά. Ξέρω ότι αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο ειδικά όταν ο γονιός λείπει πολλές ώρες από το σπίτι – το λέω και για τον εαυτό μου. Αλλά όταν βρισκόμαστε η επαφή μας είναι ουσιαστική.
Safer Internet for Kids
7) Υποκαθιστά το Ιντερνετ την προσωπική επαφή και επηρεάζει τις σχέσεις των παιδιών μεταξύ τους και με τους γονείς τους;
Όχι, το Ίντερνετ δεν υποκαθιστά την προσωπική επαφή. Αν και τα παιδιά νομίζουν ότι μιλώντας σε ένα chat με δέκα άτομα έχουν δέκα φίλους. Αυτό είναι μια στρεβλή αποτύπωση της πραγματικότητας. Το μεγάλο πρόβλημα είναι όταν τα παιδιά αρχίζουν να “ανοίγονται” και να συζητούν τα προβλήματά τους και τα μυστικά τους με άτομα που ουσιαστικά δεν τα γνωρίζουν. Επίσης, είναι τρομακτικό πως η σχέση τους με το διαδίκτυο επηρεάζει και αλλάζει την προσωπικότητά τους. Και εμείς οι γονείς έχουμε να αντιμετωπίσουμε κάτι που δεν το έχουμε δει ποτέ. Γιατί αλλιώς είναι να γνωρίζεις το φυσικό φίλο του παιδιού σου και να συζητήσεις μαζί του. Κι αλλιώς να μην έχεις ιδέα με ποιον μιλάει το παιδί σου και πως το επηρεάζει.
8) Πόσο επηρεάζεται η ψυχολογία των παιδιών από τα σχόλια και τα likes που τους κάνουν οι φίλοι τους στα κοινωνικά δίκτυα;
Πολύ περισσότερο από όσο φανταζόμαστε! Η αποδοχή του παιδιού από την εικονική παρέα είναι πολύ σημαντική. Αυτό πολλές φορές οι γονείς δεν μπορούμε να το κατανοήσουμε. Το παιδί αισθάνεται ανασφάλεια, πίεση, ανταγωνισμό και στενοχώρια. Εκεί είναι που εμείς οι γονείς χρειάζεται να το καταλάβουμε το παιδί. Να μην το θεωρήσουμε κάτι αμελητέο ούτε να απαξιώσουμε τη σχέση του με το διαδίκτυο και να το βοηθήσουμε.
9) Πόσο σημαντικό είναι οι γονείς να είναι ενήμεροι σχετικά με το διαδίκτυο και τις σελίδες που επισκέπτεται το παιδί;
Είναι το άλφα και το ωμέγα, αλλά δυστυχώς δεν μπορεί να γίνει καθολικά. Όσο είναι σχετικά μικρό το παιδί μπορείς να έχεις μια καλή εικόνα και να “κατασκοπεύεις” τις σελίδες που επισκέπτεται. Όμως από μια ηλικία και μετά είναι αδύνατο να έχεις πληρη γνώση. Είναι πολύ δύσκολο να ελέγξεις τον έφηβο σχετικά με το ποιες σελίδες παρακολουθεί στο διαδίκτυο. Και ίσως να μην πρέπει να το κάνεις. Γιατί ο υπολογιστής και το κινητό είναι σαν το ημερολόγιο που είχαμε κάποτε εμείς. Αν μπαίνεις και τα ψάχνεις το παιδί θα αισθανθεί ότι παραβιάζεις τον προσωπικό του χώρο. Οπότε καλύτερα να εμπιστευτούμε ότι έχουμε “χτίσει” με το παιδί μέχρι την εφηβεία. Από τις κουβέντες που έχουμε κάνει μαζί του και τα παραδείγματα που του έχουμε δώσει.
Safer Internet for Kids
10) Ποια είναι η συνταγή για να γίνουν τα παιδιά μας ενεργοί και συνειδητοί ψηφιακοί πολίτες του αύριο;
Η πάγια συμβουλή μου και προτροπή μου σε όλους τους γονείς είναι ότι οι κουβέντες μας δεν έχουν κανένα νόημα αν δεν συνοδεύονται από πράξεις. Για παράδειγμα, δεν έχει νόημα να λέμε στο παιδί μην είσαι κολλημένο στην οθόνη οταν εμείς οι γονείς – και βάζω και τον εαυτό μου μέσα – είμαστε νυχθημερόν μπροστά σε μια οθόνη και παίζουμε παιχνίδια, διαβάζουμε, μιλάμε. Και μόλις το παιδί πάρει το κινητό στο χέρι του αμέσως του λέμε ότι το χρησιμοποιεί πάρα πολύ ώρα.
Το παιδί μιμείται, άρα το πρώτο που χρειάζεται να κάνουμε ως γονείς είναι να αντιμετωπίσουμε εμείς υπεύθυνα τη χρήση του διαδικτύου. Αντί να κατηγορούμε τα παιδιά και να τα βάζουμε σε μια θέση ευθύνης, ας αναλογιστούμε τη δική μας ευθύνη απέναντι τους. Ας αντιμετωπίσουμε εμείς πρώτα από όλους το θέμα του διαδικτύου υπεύθυνα. Κι αν εμείς το κάνουμε σωστά τότε και το παιδί θα ακολουθήσει το παράδειγμά μας.
Ευχαριστούμε πολύ κ. Αθανασίου!
Για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα μας, γραφτείτε στο newletter (κλικ εδώ), ακολουθήστε με στο Instagram (κλικ εδώ) και στο Facebook (κλικ εδώ).
Σας φιλώ…
Δείτε επίσης
.
Παιδί & Διαταραχές: Καμιά διαταραχή δεν το εμποδίζει να γίνει ευτυχισμένο
Ο εγκέφαλος των παιδιών δεν είναι φτιαγμένος να γράφει και να διαβάζει!