Πότε να ξεκινήσει το παιδί ξένη γλώσσα;

paidi_xeni_glossa_mylittleworldgr

Πότε να ξεκινήσει το παιδί ξένη γλώσσα; Η γνώση μιας τουλάχιστον ξένης γλώσσας είναι πλέον απαραίτητη και αρκετοί είναι οι γονείς που αναρωτιούνται:  ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να αρχίσει το παιδί τους την εκμάθηση της;

Δηλαδή, μπορεί ένα παιδί προσχολικής ηλικίας να μαθαίνει μια ξένη γλώσσα παράλληλα με τη μητρική του; Φυσικά και μπορεί λένε οι ειδικοί! Αυτό αποδεικνύεται εάν παρατηρήσουμε τα παιδιά με αλλοδαπό τον έναν από τους δύο γονείς που μιλούν την ξένη γλώσσα μαζί του και ελληνικά με όλους τους άλλους.

Προσχολική Ηλικία

Κατά την προσχολική ηλικία η απόφαση για μία ξένη γλώσσα θα πρέπει να γίνει με γνώμονα:

  • το τι αρέσει στο παιδί,
  • εάν μπορεί να τα καταφέρει και να ανταπεξέλθει, χωρίς να φορτωθεί ψυχολογικά και να δυσφορήσει.

Σε καμία περίπτωση η απόφαση αυτή δεν πρέπει να βασίζεται στο τι κάνει ο περίγυρος και τι αποφασίζουν οι άλλοι γονείς για τα παιδιά τους. Άλλωστε, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας χρησιμοποιούν κυρίως τις αισθήσεις τους. Δηλαδή ακούνε, βλέπουν, μιμούνται, οπότε ο συνδυασμός παιχνιδιού και βιωματικής εκπαίδευσης ενδείκνυται για την ηλικία αυτή.

Μέσα από τραγουδάκια, ποιήματα, διαδραστικά παιχνίδια και κουβεντούλα, δηλαδή μέσω του συναισθήματος και των αισθήσεων μαθαίνουν την ξένη γλώσσα. Σε καμία περίπτωση δε μιλάμε για μαθήματα ξένης γλώσσας με βιβλία (γραφή, ανάγνωση) στην προσχολική ηλικία.

Παιδιά Δημοτικού Σχολείου

Εαν το παιδί δεν έχει έρθει μέχρι την ηλικία της Α΄ Δημοτικού σε επαφή με την ξένη γλώσσα τότε καλό είναι να λάβουμε υπόψη ότι θα πρέπει να έχει εμπεδώσει τα αρχικά στάδια εκμάθησης της μητρικής του γλώσσας.

Δηλαδή να γνωρίζει καλά γραφή και ανάγνωση και μετά να ξεκινήσει την εκμάθηση μιας άλλης γλώσσας. Αυτό συνήθως συμβαίνει μετά την Β΄ Δημοτικού.

Φυσικά και πάλι θα πρέπει να λάβουμε υπόψη την προσωπικότητα του παιδιού, τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες του.  Να το βοηθήσουμε να δει την ξένη γλώσσα ως ευχάριστη απασχόληση κι όχι ως πιεστική και αγχωτική διαδικασία. Άλλωστε πλέον από την Ά Δημοτικού τα αγγλικά έχουν μπει στο πρόγραμμα διδασκαλίας των σχολείων σε επίπεδο βιωματικό.

Πότε να ξεκινήσει το παιδί ξένη γλώσσα;

Σε κάθε περίπτωση, προσχολικής ή σχολικής ηλικίας, θεωρώ ότι μεγάλη βαρύτητα θα πρέπει να δώσουμε πρώτα στην προσωπικότητα του δασκάλου και μετά στις γνώσεις του.

Κι αυτό γιατί είναι η στιγμή που το παιδί θα χτίσει τις βάσεις για την εκμάθηση της ξένης γλώσσας. Οπότε αν αισθάνεται καλά όταν βρίσκεται με τον δάσκαλό του τότε η επικοινωνία μαζί του στην ξένη γλώσσα θα έρθει πιο φυσικά και αβίαστα. Θα είναι μια όμορφη διαδικασία που θα βοηθήσει το παιδί να νιώσει ότι κάτι καινούργιο “ανοίγεται” μπροστά του.

——————————————————————————————————————–

Αν σας άρεσε το άρθρο αυτό μοιραστείτε το κι ακολουθήστε μας:
Instagram
Tik Tok
Facebook
Newsletter

——————————————————————————————————————–

Εξάλλου η επαφή με μια ξένη γλώσσα, εκτός από επένδυση για το επαγγελματικό μέλλον του παιδιού, είναι και ένα παράθυρο σε έναν άλλο πολιτισμό που μακροπρόθεσμα θα το βοηθήσει να αποκτήσει διευρυμένους ορίζοντες και έναν ευέλικτο τρόπο σκέψης.

Σας φιλώ…

 

paidi_sto_nipiagogeio_mylittleworldgrΤο παραπάνω άρθρο μου πρωτο-δημοσιεύτηκε στο διαδικτυακό περιοδικό Familives.

Πηγή φώτο:  https://stocksnap.com, pixabay.com
My Little World

Καλώς ήρθατε στο blog μου! Είμαι η Σωτηρία, μαμά της Ελένης και της Έλλης και σύζυγος του Δημήτρη. Μαζί σας μοιράζομαι στιγμές, σκέψεις, δημιουργίες! Σας ευχαριστώ που επισκεφτήκατε το blog μου. Θα χαρώ να διαβάσω τα σχόλιά σας!

14 Comments
  1. Τα δικά μου έκαναν αγγλικά στο δημόσιο σχολείο στην α’ και β’ δημοτικού υπό μορφή παιχνιδιού κυρίως. Μετά στην γ’ που ξεκίνησαν τα αγγλικά ως μάθημα στο σχολείο ξεκινήσαμε και τα αγγλικά στο σπίτι. Δεν το μετάνιωσα που δεν τα πήγα νωρίτερα. Αν μάλιστα δεν ξεκινούσαν στην γ’ στο σχολείο ίσως να τα άφηνα για την επόμενη χρονιά αλλά έπρεπε να συμβαδίσουν με το σχολείο το οποίο μάλιστα ξεκινάει με γρήγορους ρυθμούς.

    1. Kathy μου είμαι της άποψης να μην φορτώνουμε τα παιδιά με εξτρα υποχρεώσεις από πολύ μικρά, όμως από την άλλη βλέπω ότι όλα πλέον ξεκινούν νωρίτερα και πραγματικά προβληματίζομαι! Ακόμα και στα σχολεία από πέρυσι μπήκε το μάθημα των αγγλικών στο πρόγραμμα από την Α΄ δημοτικού (αντί για τη Γ΄δημ που ξεκινούσαν) σε μορφή φωτοτυπιών, ζωγραφικής, τραγουδιών κι έπειτα στη Γ΄δημ θα ξεκινήσουν και με τα βιβλία.

  2. Πφφφ είναι κάτι που με αγχώνει… Η δικιά μου είναι δίγλωσση και για να λυθεί η γλώσσα της στα νήπια ξεκινήσαμε υπό μορφή παιχνιδιού αλλά στο τρίτο μάθημα έδιωξε την δασκάλα οπότε το άφησα… Φέτος που έκανε αγγλικά στην πρώτη δημοτικού είπα θα μπερδευτεί αλλά δεν είναι έτσι… Ξεχωρίζει τα αγγλικά από τα γερμανικά ( δεύτερη μητρικη) και σκέφτομαι απλά του χρόνου στην τρίτη να κάνουμε αγγλικά και πέμπτη να φορτσαρουμε τα γερμανικά μπας και μπει γυμνάσιο στο γερμανικό… Από κει και πέρα βλέπουμε και κάνουμε… Ανάλογα το θα θέλει κι αυτή..

    1. Χριστιάνα μήπως τελικά τα παιδιά έχουν περισσότερες ικανότητες από όσες νομίζουμε? Κι εγώ αγχώνομαι και μπερδεύομαι γιατί δεν θέλω να την πιέσω (θα πάει Β΄δημοτικού η κόρη μου) αλλά από την άλλη βλέπω ότι θέλει πολύ να μάθει αγγλικά (έκανε μέχρι και το νηπιαγωγείο στο σχολείο που πήγαινε άλλωστε). Όμως οι ειδικοί λένε ότι καλό είναι ένα παιδάκι να έχει κατακτήσει τη μητρική γραφή και γλώσσα πριν ξεκινήσει τη ξένη γλώσσα! Ίσως εμείς οι μανούλες να πρέπει να ακολουθήσουμε το ένστικτό μας γιατί μόνο εμείς ξέρουμε τα παιδιά μας τόσο καλά! Τα φιλιά μου.

  3. Μιας και δεν έχω τέκνα, θα σου μιλ΄ήσω για μένα. Έκανα αγγλικά στο νηπιαγωγείο και στην α΄΄ δημοτικού. Στη β΄ δημοτικού ο πατέρας μου με έγραψε σε φροντιστήριο αγγλικών και ξεκίνησα από την πρώτη κανονική χωρίς να πάω στις προκαταρκτικές τάξεις. Πήρα το lower στη β΄ γυμνασίου και το proficiency στη β΄ λυκείου. Θεωρώ ότι τα παιδιά όσο μικρότερα τόσο πιο εύκολα μαθαίνουν τις γλώσσες. Το μυαλό τους είναι σαν σφουγγάρι και απορροφούν τα πάντα! Σε φιλώ, φίλη μου!

    1. Το έχω διαπιστώσει κι εγώ ότι το παιδικό μυαλό είναι σαν σφουγγαράκι και απορροφούν τα πάντα! Σε ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες! Φιλιάαααα

  4. Το παιδικό μυαλουδάκι είναι πολύ “απορροφητικό” και τα μικρά δεν μπερδεύονται ούτε κουράζονται αρκεί να ξέρει ο καθηγητής τον τρόπο για να τους φέρει σε επαφή με την ξένη γλώσσα και να τους μάθει όσα πρέπει και όταν πρέπει. Αν όχι από το νηπιαγωγείο σίγουρα από την Α δημοτικού μπορούν να πάνε για ξένη γλώσσα και το λέω σαν καθηγήτρια γαλλικών που είχε πολλά παιδιά αυτής της ηλικίας. Ωστόσο, σ’ αυτή την ηλικία τα παιδιά πρέπει να μαθαίνουν την ξένη γλώσσα μέσα από παιχνίδια, τραγούδια, παραμύθια και όχι με πίεση για να αγαπήσουν την διαδικασία!
    Φιλιά!

    1. Η επιλογή του καθηγητή ξένης γλώσσας (κυρίως στα ιδιαίτερα) είναι μεγάλη υπόθεση γιατί αν αντιληφθεί ακριβώς τις ανάγκες του παιδιού και την ιδιοσυγκρασία του τότε το μάθημα θα γίνεται χωρίς πίεση, ευχάριστα και αποτελεσματικά. Σε ευχαριστώ για το σχόλιο σου, η εμπειρία σου είναι πολύτιμη! Φιλιάαααα

  5. Βασικά θεωρώ πως το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και έχει τις δικές του ανάγκες. Υπάρχουν παιδιά ας πούμε που τους αρέσει να μαθαίνουν και θέλουν συνέχεια καινούρια πράγματα. Όπως υπάρχουν και παιδιά που αγαπούν ιδιαίτερα τις ξένες γλώσσες. Υπάρχουν όμως και παιδιά που βαριούνται το απαιτητικό σχολείο και δε θέλουν να κάνουν επιπλέον πράγματα ή δε μπορούν λόγω μαθησιακών δυσκολιών. Οπότε καλό θα είναι κάθε γονιός να κοιτάζει το παιδί του. Όχι ότι είναι κακές οι έρευνες κτλ αλλά κα΄θε παιδί πρέπει να αντιμετωπίζεται διαφορετικά. Γιατί αν το παιδί δεν “τραβάει” ή απλά δε θέλει αυτή η διαδικασία θα είναι δύσκολη και δε θα έχει αποτελέσματα.
    Εγώ ας πούμε δεν έχω ξεκινήσει κανένα από τα παιδιά μου αγγλικά. Ο μεγάλος θα πάει τρίτη δημοτικού αλλά έχει ένα θέμα με τον τρόπο που μαθαίνει στο σχολείο. Δε θέλω να τον βάλω σε διαδικασία να μάθει μια ξένη γλώσσα ενώ έχει προβλήματα με τη δική του γλώσσα. Ο δεύτερος μου γιος θα πάει δευτέρα δημοτικού, είναι πολύ καλός αλλά δε θέλει επιπλέον διάβασμα. Οπότε τους αφήνω και τους δυο για φέτος και βλέπουμε του χρόνου.
    Τα παιδιά έχουν να αντιμετωπίσουν ήδη ένα απαιτητικό σχολείο, οπότε αν κι αυτά δε θέλουν ή δε μπορούν καλό θα ήταν να μην τα πιέζουμε… αυτή είναι γενικά η γνώμη μου.

    Τα φιλιά μου Σωτηράκο!!! έχεις δίκιο πάντως να προβληματίζεσαι…!

    1. Ελένη μου είναι ότι χειρότερο να πιέζουμε ένα παιδί ειδικά εάν αυτό δυσκολεύεται σε οτιδήποτε γιατί πραγματικά του δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι οι γονείς προβλήματα, άγχος και σίγουρα δεν το βοηθάμε να αισθανθεί δυνατό και να πατήσει στα πόδια του! Όσο για το πρόγραμμα του σχολείου συμφωνώ ότι είναι ήδη πολύ απαιτητικό! Νομίζω κι εγώ ότι σε αυτές τις τρυφερές ηλικίες τα παιδιά έχουν πολύ ανάγκη από παιχνίδι κι ίσως μέσα από τη διαδικασία του παιχνιδιού να μπορέσει ευκολότερα να μάθει ένα παιδί μια ξένη γλώσσα. Σε κάθε περίπτωση μου αρέσει που είσαι τόσο κοντά στα παιδιά σου κι αφουγκράζεσαι ακριβώς τις ανάγκες τους και σίγουρα όταν νιώσεις ότι είναι έτοιμα τότε θα τα ξεκινήσεις ξένη γλώσσα και θα έχει κι αποτέλεσμα! Τα φιλιά μου

  6. Επεσα τυχαία σ΄το ποστ και θα μοιραστω την εμπειρία μου μαζί σου . Εμεις ζούμε στην Γερμανια αρα ήδη τα παιδια μου μεγαλώνουν με 2 μητρικές γλωσσες . Τα αγγλικά αρχισαν να ενδιαφέρουν την μικρή μου γυρω στα 4-5 με ρωταγε πως λενε το ενα και το αλλο . Στην πρωτη δημοτικού ξεκινησαν στο σχολείο , τραγουδακια κλπ . Τωρα πηγαινει Τετάρτη φέτος και κανουν προτασούλες “μιλάνε” λιγο περισσοτερο στην τάξη . Αρχισε να ενδιαφέρεται και για την ποπ μουσική οποτε μαθαινει και απο εκει (οπως μαθαμε και μεις ) απο τους στιχους .
    Δεν ειναι διαδεδομένο εδω και δεν προκειτε και γω να παω τα παιδια εξωσχολικά να μαθουν ξενες γλώσσες . Θα μαθουν οτι μαθουν στο σχολειο (στο γυμνασιο κανουν 2 και 3 ξενες γλώσσες ) και αν καποια απο αυτες τα ενδιαφέρει περισσοτερο με ταχύρυθμα μαθηματα 1 χρονου ή ακομα καλύτερα με προγραμματα ανταλλαγης μαθητων θα πανε στην χωρα που τα ενδιαφέρει για καποιο διαστημα και θα την μιλήσουν μαθουν .
    Ετσι θα κανει η κορη της φιλης μου , ειναι στα 17 τωρα , τον χειμωνα φευγει για 4 μηνες στην Γλασκώβη . Οτι εμαθε το εμαθε στο σχολειο και μονη της , διαβάζει αγγλική λογοτεχ΄νία στο πρωτοτυπο στον ελευθερο χρονο της .

    Ατελειωτα χρονια στα φροντηστηρια με τον ερμο γονιο και το ταλαιπωρημένο παιδι να τρεχουν να τα προλάβουν ολα και να μην μιλήσω για το οικονομικό μερος του θεματος . Ειμαι “τυχερή” που ζω σε μια χωρα που δεν σε βαζει σε αυτο τον τροπο σκεψης (φροντιστηρια κλπ) αλλα νομιζω οτι και στην Ελλαδα να ημουν θα ενεργουσα ακριβως ετσι . Ειμαι ενα παιδι που περασα στις πανελληνιες (τοοοοτε στις δεσμες ) χωρις 1 ωρα φροντιστηριο .

    1. Λαμπρινή σε ευχαριστώ πολύ που μοιράζεσαι την εμπειρία σου. Μακάρι κι εδώ να μη χρειαζόταν να κανουν τα παιδιά ούτε μία ώρα φροντιστήριο, όμως υπάρχει το φαινόμενο αυτό. Εδώ, όπως θα ξέρεις, τα φροντιστήρια είναι μέρος της καθημερινότητας των παιδιών (δυστυχώς) και μάλλον είναι απαραίτητο αφού ακόμα και στα ιδιωτικά σχολεία, όταν έρχεται η ώρα να δώσει το παιδί εξετάσεις για τα πρώτα πτυχία των ξένων γλωσσών, χρειάζεται και έξτρα μαθήματα εκτός ιδιωτικού σχολείου, πόσο μάλλον όταν πηγαίνει στο δημόσιο σχολείο που κάνουν πολύ λιγότερες ώρες. Είναι όπως τα λες, ατέλειωτες ώρες και χρόνια σε μαθήματα ξένων γλωσσών, με πολύ μεγάλο χρηματικό κόστος προκειμενου να πάρει το παιδί ένα χαρτί στα χέρια του, ενώ η ουσία είναι να αγαπήσει τη γλώσσα και να μάθει να μιλάει. Συμφωνώ ότι ο καλύτερος τρόπος για να μάθεις μία γλώσσα είναι η καθημερινή επαφή με αυτή, δηλαδή να τη μάθεις εμπειρικά, όμως μη ξεχνάς ότι η ελληνική κοινωνία είναι πιο κλειστή και δύσκολα θα αφήσει μια οικογένεια το παιδί της να πάει μόνο του στα 17 σε μια ξένη χώρα με πρόγραμμα ανταλλαγής μαθητών (εκτός κι αν ακολουθήσει και η μαμά, χαχα)! Εύχομαι καλή συνέχεια στη ζωή σου στη Γερμανία και σε ευχαριστώ και πάλι!

  7. Διάβασα όλα τα σχόλια και όλες έχουν δίκιο από την πλευρά τους. Τελικά νομίζω ότι το παιδί σε οδηγεί. Ο δικός μου έδειξε από πολύ μικρός ενδιαφέρον για τα αγγλικά και έτσι ξεκίνησε δοκιμαστικά στα 3 με παιχνίδι βέβαια και τα σχετικά (παραμύθια, ζωγραφική, τραγουδάκια κλπ) και πραγματικά πλέον τριτη χρονιά φέτος, τα αγγλικά είναι η αγαπημένη του ασχολία και είναι σε καλό επίπεδο για την ηλικία του. Απλά θέλω να πω ότι σε κάθε τί, πρέπει να δίνουμε ερεθισματα και να αφουγκραζομαστε το παιδί.

    1. Έχεις πολύ δίκιο Χρυσή, κάθε παιδί είναι διαφορετικό για να το βάζουμε στα ίδια καλούπια! Χαίρομαι που αρέσει στο παιδί σου το παιχνίδι στα αγγλικά, δείχνει ότι έκανες καλή επιλογή! Φιλιάαααα

Leave a Reply

Your email address will not be published.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Γεια σας, είμαι η Σωτηρία και σας καλωσορίζω στο My Little World. Το επάγγελμά μου είναι Οικονομολόγος, με πτυχίο στη Διοίκηση και Master στα εφαρμοσμένα Χρηματοοικονομικά. Αγαπώ πολύ την επικοινωνία, την καλή παρέα, τα ταξίδια, τις χειροτεχνίες.

Διαβάστε περισσότερα...

Facebook | Instagram | Pinterest

ΑΡΧΕΙΟ
ΣΑΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ

familives

Newsletter
ΕΓΓΡΑΦΗ

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Μείνετε ενημερωμένοι λαμβάνοντας όλα τα άρθρα μας στο email σας.
close-link