Πώς θα μάθει το παιδί μου την ώρα; Η ώρα με την μετρήσιμη έννοιά της σε λεπτά και ώρες δεν γίνεται πλήρως κατανοητή και αντιληπτή από ένα παιδί παρά μόνο όταν πάει σχολείο και αφού έχει μάθει βασικές αριθμητικές έννοιες. Οι γονείς όμως προσπαθούν να διδάξουν την έννοια της ώρας ήδη από την προσχολική ηλικία. Τα νήπια δυσκολεύονται να αντιληφθούν την έννοια των αριθμών και δεν μπορούν να «δουν» την ώρα στο ρολόι.
Ένας από τους πιο αποτελεσματικούς και διασκεδαστικούς για τα νήπια τρόπους είναι η αντιστοίχιση της ώρας με μία καθημερινή δραστηριότητα.
Τα νήπια που έχουν συνήθως σταθερό ωράριο φαγητού, ύπνου και δραστηριοτήτων, είναι σχετικά απλό να ταυτίσουν τη δραστηριότητα με μία συγκεκριμένη ώρα. Φτιάχνουμε λοιπόν ένα ρολόι που αντί για αριθμούς έχει εικόνες δραστηριοτήτων.
Πώς θα μάθει το παιδί μου την ώρα
Φροντίζουμε η κάθε εικόνα να είναι κατανοητή από το νήπιο. Για παράδειγμα οι νότες σημαίνουν ώρα για μουσική, το σεντούκι σημαίνει ώρα για παιχνίδι, οι πυτζάμες σημαίνουν ώρα για ύπνο, κτλ. Εξηγούμε στο παιδί πως όταν ο μικρός δείκτης δείχνει κάποια εικόνα. Για παράδειγμα τα corn flakes είναι η ώρα να φάει πρωινό και έχει χρόνο στη διάθεσή του μέχρι ο μεγάλος δείκτης να «πάει» π.χ. από τις νότες στη δασκάλα.
Για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα μας, γραφτείτε στο newletter (κλικ εδώ), ακολουθήστε με στο Instagram (κλικ εδώ) και στο Facebook (κλικ εδώ).
Βλέποντας τις εικόνες δραστηριοτήτων το νήπιο γνωρίζει το καθημερινό του πρόγραμμα. Δηλαδή ξέρει τι θα κάνει μετά τη γυμναστική, τι έκανε πριν τον μεσημεριανό ύπνο, κτλ. Αυτό συμβάλλει στην κατάκτηση της έννοιας του πριν και του μετά. Με τον καιρό ενημερώνετε το νήπιο για την πραγματική ώρα που γίνεται η δραστηριότητα. Για παράδειγμα όταν πηγαίνεις στο σχολείο στις 8 το πρωί, κάνεις μπάνιο στις 7 το απόγευμα, κτλ. Στην πορεία αντικαθιστάτε σταδιακά τις εικόνες δραστηριοτήτων με αριθμούς. Με αυτόν τον τρόπο το νήπιο έρχεται σε επαφή όχι μόνο με την έννοια της ώρας αλλά και της διάρκειας, του χρόνου, του πριν και του μετά, της αλληλουχίας, της ταύτισης και των αριθμών.
Μπορείτε να ετοιμάσετε αρκετές εικόνες και ανάλογα με τη μέρα να αλλάζετε τις δραστηριότητες. Δηλαδή τη Δευτέρα να υπάρχει στο ρολόι η εικόνα του κολυμβητηρίου. Την Τρίτη η εικόνα της λογοθεραπεύτριας, την Τετάρτη η εικόνα του super market, κτλ, έτσι το νήπιο θα μάθει να ξεχωρίζει και τις μέρες τις εβδομάδας!
Γράφει η κα Ξένια Ουσάκοβα, πτυχιούχος λογοθεραπεύτρια και συγγραφέας του βιβλίου «Τα πάντα για τη φωνολογική ενημερότητα – συλλαβική επίγνωση». Περισσότερα για την κα Ξένια Ουσάκοβα θα βρείτε στο www.the-pandas.gr (εδώ) στο Instagram (εδώ) και στο Facebook (εδώ).
Δείτε επίσης
Πώς να διδάξω τους αριθμούς στο παιδί μου;
.
Τι πρέπει να λέει το παιδί σε κάθε ηλικία;
.
Παιχνίδι: Χάσιμο χρόνου ή ο πολυτιμότερος χρόνος που δίνουμε στα παιδιά μας;
Photo via Pexels.com, Pixabay.com